Regulamin Organizacyjny
Powiatowego Inspektoratu Weterynarii
w Nakle nad Notecią
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§1
Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Nakle nad Notecią działa w szczególności na podstawie:
- ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1077, z późn. zm.)
- zarządzenia nr 1 Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie organizacji wojewódzkich, powiatowych i granicznych inspektoratów weterynarii (Dz. Urz. Min. Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nr 3, poz. 3 z późniejszymi zmianami );
- niniejszego regulaminu.
§2
- Regulamin Organizacyjny, zwanym dalej „Regulaminem” określa szczegółową organizację i tryb pracy Powiatowego Inspektoratu Weterynarii w Nakle nad Notecią oraz szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych i stanowisk wchodzących w skład Inspektoratu.
- Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
- powiecie - należy przez to rozumieć powiat nakielski;
- Powiatowym Lekarzu — należy przez to rozumieć Powiatowego Lekarza Weterynarii w Nakle nad Notecią;
- Inspektoracie - należy przez to rozumieć Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Nakle nad Notecią;
- Komórkach organizacyjnych - należy przez to rozumieć zespoły, samodzielne stanowiska pracy oraz pracownie określone w § 6 Regulaminu;
- koordynatorze - należy przez to rozumieć osobę kierującą zakładem, pracownią, zespołem a w przypadku zespołu ds. zdrowia i ochrony zwierząt, ds. bezpieczeństwa żywności oraz ds. pasz i utylizacji - starszych inspektorów weterynarii, a w razie ich braku inspektorów weterynaryjnych.
§3
- Inspektoratem kieruje Powiatowy Lekarz.
- Inspektorat zapewnia obsługę realizacji zadań Powiatowego Lekarza:
- wynikających z ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej;
- jako dysponenta środków budżetowych na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych;
- wynikających z odrębnych ustaw
- inspektorat jest państwową jednostką budżetową.
- Terenem działania Inspektoratu jest obszar powiatu.
- Siedziba Inspektoratu mieści się w Nakle nad Notecią przy ul. Dąbrowskiego 46.
Rozdział II
Organizacja Inspektoratu
§4
- Komórkami organizacyjnymi, z wyłączeniem samodzielnych stanowisk pracy, kierują koordynatorzy.
- W zespołach, o którym mowa w § 11-13, koordynatorem może być wyznaczony przez Powiatowego Lekarza starszy inspektor weterynaryjny, a w razie jego braku inspektor weterynaryjny
- Schemat organizacyjny Inspektoratu przedstawia załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu
Rozdział III
Zasady realizacji zadań i kierowania pracą Inspektoratu
§5
- Powiatowy Lekarz wykonuje zadania przy pomocy Zastępcy Powiatowego Lekarza.
- Do kompetencji Powiatowego Lekarza należy w szczególności:
- zatwierdzanie planów finansowych w zakresie dochodów i wydatków, nadzorowanie ich wykonania oraz dysponowanie środkami budżetowymi i pozabudżetowymi;
- reprezentowanie Inspektoratu na zewnątrz, występowanie z wnioskami, projektami i opiniami wyrażającymi stanowisko Inspektoratu oraz składanie innych oświadczeń woli w sprawach Inspektoratu;
- wykonywanie obowiązków i uprawnień zwierzchnika służbowego pracowników Inspektoratu, zgodnie z przepisami prawa pracy i przepisami odrębnymi, w tym ustalanie zakresów czynności pracowników Inspektoratu;
- udzielanie pisemnych upoważnień do wykonywania określonych czynności lub podpisywania pism oraz pełnomocnictw do dokony wania czynności prawnych;
- zapewnienie funkcjonowania adekwatnej i skutecznej kontroli zarządczej;
- zapewnienie przestrzegania ładu i porządku, przepisów przeciwpożarowych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy w Inspektoracie
§6
- W przypadku nieobecności lub nieobsadzenia stanowiska Powiatowego Lekarza Weterynarii działalnością Inspektoratu kieruje pisemnie upoważniony inny lekarz weterynarii.
- Powiatowemu Lekarzowi bezpośrednio podlega:
- zespół do spraw zdrowia i ochrony zwierząt
- zespół do spraw bezpieczeństwa żywności
- zespół do spraw pasz i utylizacji
- zespół do spraw finansowo - księgowych
- zespół do spraw administracyjnych
- samodzielne stanowisko do spraw obsługi prawnej
§7
- Koordynatorzy odpowiadają za:
- należyte zorganizowanie pracy zespołu i zapoznanie podległych pracowników z obowiązującymi przepisami prawa
- porządek i dyscyplinę pracy;
- merytoryczną i formalno-prawną poprawność załatwianych spraw.
- Koordynatorzy dokonują podziału zadań dla poszczególnych pracowników kierowanych przez nich komórek organizacyjnych ustalają na piśmie propozycje zakresów obowiązków, które przedkładają Powiatowemu Lekarzowi do zatwierdzenia.
§8
- Projekty pism, dokumentów, umów, porozumień, decyzji administracyjnych i aktów prawnych wydawanych przez Powiatowego Lekarza opracowuje właściwa komórka organizacyjna, z której zakresem działania związane jest pismo, akt prawny, dokument, porozumienie, decyzja administracyjna.
- Projekty aktów prawa wewnętrznego winny być przygotowane ze szczególną starannością oraz odpowiadać zasadom techniki prawodawczej.
- Projekty aktów prawa wewnętrznego, umów, porozumień oraz pism procesowych, powinny być parafowane przez:
- pracownika zajmującego się sprawą,
- koordynatora zespołu, z którego zakresem działania związany jest akt prawny;
- głównego księgowego - w przypadku, gdy treść aktu dotyczy budżetu lub ma powodować skutki finansowe;
- radcę prawnego pod względem formalnoprawnym i redakcyjnym
- Projekty innych pism i dokumentów powinny być parafowane przez:
- pracownika zajmującego się sprawą,
- koordynatora komórki organizacyjnej, z którego zakresem działania związany jest dokument;
- głównego księgowego - w przypadku, gdy treść pisma czy dokumentu dotyczy budżetu lub ma powodować skutki finansowe.
- Przelewy, czeki i inne dokumenty obrotu pieniężnego i materiałowego, jak również inne dokumenty o charakterze rozliczeniowym, stanowiącym podstawę do otrzymania lub wydatkowania środków pieniężnych Inspektoratu podpisują:
- Powiatowy Lekarz lub jego zastępca lub osoba, o której mowa w § 6 pkt 1, oraz
- Główny Księgowy.
- Podpisujący i parafujący pisma odpowiadają za ich merytoryczną treść, formę, a także za zgodność z przepisami prawa oraz z interesem publicznym.
§9
Pracownicy Inspektoratu podpisują pisma, decyzje (w tym decyzje administracyjne) i inne dokumenty w sprawach, do załatwienia których zostali imiennie upoważnieni przez Powiatowego Lekarza.
§10
- Symbolikę oznaczania pism wychodzących z poszczególnych komórek organizacyjnych i stanowisk pracy określa załącznik nr 2.
- Obieg dokumentacji wewnętrznej Inspektoratu ustala w drodze instrukcji kancelaryjnej Powiatowy Lekarz.
Rozdział IV
Szczegółowy zakres działania komórek organizacyjnych
§11
- Do zadań zespołu do spraw zdrowia i ochrony zwierząt należy
- zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt
- kontrola w handlu i wywozie zwierząt
- przestrzeganie zasad identyfikacji i rejestracji zwierząt
- przestrzeganie przepisów o ochronie zwierząt
- W skład zespołu, o którym mowa w ust. 1 wchodzi:
- Stanowisko ds. zwalczania chorób zakaźnych zwierząt i koordynator ds. zwalczania choroby Aujeszkyego;
- Stanowisko ds. zwalczania chorób zakaźnych zwierząt i kontroli wzajemnej zgodności
- Stanowisko ds. ochrony zwierząt i materiału biologicznego
§12
- Do zadań zespołu do spraw bezpieczeństwa żywności, należy
- Badanie zwierząt rzeźnych oraz produktów pochodzenia zwierzęcego
- Wprowadzanie na rynek ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego
- Kontrola w handlu i wywozie produktów
- Monitorowanie substancji niedozwolonych, pozostałości chemicznych, biologicznych, produktów leczniczych i skażeń promieniotwórczych.
- W skład zespołu, o którym mowa w ust. 1 wchodzi:
- Stanowisko ds. bezpieczeństwa żywności
- Stanowisko ds. monitoringu bezpieczeństwa żywności
§13
- Do zadań zespołu do spraw pasz i utylizacji należy kontrola nad wytwarzaniem, obrotem i stosowaniem pasz i dodatków.
- W skład zespołu, o którym mowa w ust. 1 wchodzi:
- Stanowisko ds. pasz i utylizacji
- Stanowisko ds. pasz i utylizacji
§14
- Do zadań zespołu do spraw finansowo - księgowych należy:
- Prowadzenie pełnej księgowości rzeczowo - finansowej
- Prowadzenie dokumentacji bankowej wpływów i wydatków
- Naliczanie wynagrodzeń, dokonywanie rozrachunków z US i ZUS.
- Sprawdzanie rachunków, wypłacanie należności.
- Naliczanie należności i odsetek kontrahentom.
- Prowadzenie i kontrola gospodarki magazynowej.
- Główny księgowy odpowiada w szczególności za przestrzeganie przepisów zawartych w ustawie o finansach publicznych i w ustawie o rachunkowości oraz realizację następujących zadań w zakresie gospodarki finansowej Inspektoratu i w zakresie rachunkowości:
- Prowadzenie rachunkowości jednostki
- Wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi
- Dokonywanie kontroli:
- zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym
- kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych
- W skład zespołu, o którym mowa w ust. 1 wchodzi:
- główny księgowy
- inspektor
- referent
§15
- Do zadań zespołu do spraw administracyjnych należy:
- Prowadzenie spraw administracyjnych Powiatowego Inspektoratu w Nakle nad Notecią
- Udział w pracach zespołu ds. finansów i księgowości
- Administrowanie systemami informatycznymi.
- W skład zespołu, o którym mowa w ust. I wchodzi
- referent
- informatyk
§16
- Do zadań samodzielnego stanowiska do spraw obsługi prawnej należą zadania określone w ustawie z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych ( Dz. U z 2002 r. Nr 123 z póź. zm.), a w szczególności:
- wykonywanie obsługi prawnej Powiatowego Inspektoratu Weterynarii w Nakle nad Notecią., w tym świadczenie doradztwa prawnego oraz nadzór nad przestrzeganiem przepisów prawnych
- reprezentowanie Powiatowego Lekarza Weterynarii w Nakle nad Notecią przed sądami administracyjnymi i powszechnymi
- opiniowanie i parafowanie umów, a także aktów normatywnych, pism i innych dokumentów powodujących skutki prawne, w zakresie ich zgodności z prawem, opiniowanie i parafowanie projektów decyzji administracyjnych
§17
- Do zadań Pracowni badania mięsa na obecność włośni (Powiatowego Oddziału do spraw badania w kierunku włośni) należy badanie mięsa zwierząt rzeźnych na obecność włośni.
- Zarówno Pracownia badania mięsa na obecność włośni, jak i podległe mu Terenowe Punkty Wytrawiania, pod względem funkcjonowania systemu zarządzania jakością podlegają kierownikowi Zakładu Higieny Weterynaryjnej Wojewódzkiego Inspektoratu Weterynarii w Bydgoszczy.
§18
Tryb pracy Inspektoratu określa szczegółowo regulamin pracy wprowadzony zarządzeniem Powiatowego Lekarza.
Wykaz załączników:
- Schemat organizacyjny Powiatowego Inspektoratu Weterynarii- zał. Nr I.
- Wykaz symboli komórek organizacyjnych - zał. nr 2.
ZAŁĄCZNIK NR 2
WYKAZ SYMBOLI KOMÓREK ORGNIZACYJNYCH
ZESPÓL DS. ZDROWIA 1 OCHRONY ZWIERZĄT |
PIW/Z; PIW/OZ; P1W/OZ/CC; PIW/IRZ; P1W/MB |
ZESPÓŁ DS. BEZPIECZEŃS I WA ŻYWNOŚCI, |
PIW/BŻ |
ZESPÓŁ DO SPRAW PASZ I UTYLIZACJI |
PlW/PiU |
ZESPÓL DS. FINANSOWO -KSIĘGOWYCH |
PIW/KS |
ZESPÓL DS. ADMINISTRACYJNYCH |
PIW/ORG |